Oor-strelend FOH Constructie.

Wat is het doel van een oor-strelend FOH constructie?

Wij als sound-engineers willen heel graag dat het geluid in de FOH constructie gelijk is daar waar publiek staat. Uiteindelijk zal dat leiden tot een beter geluid bij elke artiest. Het publiek zal dat zeker gaan ervaren. Dat wil iedereen.

Wat zijn de wensen van de FOH technicus en waarom?

Even een korte uitleg wat, wat(t) betekend.

FOH (Front of house staat in het midden voor het podium op 2/3 van het terrein)
FOH Technicus/Engineer (is de geluidstechnicus van de artiest)
Sound System Technicus (is de PA technicus die het systeem inregelt en controleert)
PA betekend Public Address. Letterlijk wil dat niets anders zeggen dat je vertaalt van artiest naar publiek en dat zo mooi mogelijk en in balans.

Wat zijn de parameters voor een oor-strelend FOH constructie.

  1. Vloer op absoluut 0 cm. Dus enkel platen als je in het zand of gras staat.
    Je wil niet met je oren niet hoger staan dan het publiek. Het geluid is moeilijk te beoordelen als je hoger staat. Klinkt als een trechter. Agressief en vooral niet mooi. Dus je hebt dus geen goede referentie.
    Bij 0 cm kunnen flightcases erin gerold worden zonder te tillen. Denk aan onze ruggen en die van de stagehands.
    Bij mooi weer kan de FOH technicus zijn mixer op wielen zetten en naar voren rollen voor een betere referentie.
  2. Zijkanten en achterkanten van mesh (gaasdoek) en aan de binnenkant doeken, om het geluid zoveel mogelijk te dempen.
  3. Afmeting 6mtr breed voor een goede circulatie. De hoofd act wil altijd vooraan staan. De overige acts kun je dan laten circuleren aan de rechter of linker kant.

Om alles op een veilige goede manier naar de FOH te brengen is een gatesnake (pad vanaf podium naar FOH constructie) zeer aan te raden. Door het publiek door het gras of zand is lastig en fysiek zwaar en zorgt ook voor irritatie bij het publiek. Zeker later op de avond.
Manitou is absoluut niet geschikt voor het vervoeren van flightcases.

Marty Brugmans