Bij evenementen hebben we vaak te maken met restricties in hoe hard het geluid mag zijn. Vaak is dit door vergunningen of plaatselijk geldende regels bepaalt. De limieten dienen grofweg 2 doelen:
A. Voorkomen van gehoorschade bij bezoekers
B. Binnen de perken houden van overlast voor de omgeving
Wij zijn zeker niet tegen dB limieten, sterker nog we zijn juist voor. Niemand wil meer anno nu nog met een tinnitus naar huis na een concert bezoek. Wat we wel nastreven is dat bezoekers een optimale concert beleving krijgen.
Echter moeten de limieten wel Specifiek, Meetbaar en Realistisch zijn. Dit is helaas niet altijd het geval en zijn er wat verschillen in opvatting over hoe te meten.
Zo zien we nog wel eens wat onzinnige limieten zoals:
- (X)dBA piek, gemeten op 1 m vanaf de bron.
Reden: 1 kleine speaker kan wel 115 dBA produceren op 1m afstand, maar dit wil nog niet zeggen dat het hele publieksveld 115 dBA is. - Verhouding dBA en dBC moet een bepaalde constante waarde vertegenwoordigen bijvoorbeeld als dBA 100 is moet dBC 115 zijn.
Reden: De verhouding tussen dBA en dBC is sterk afhankelijk van de muziekstijl - Überhaupt zijn piek limieten geen realistische normering
Reden: Muziek is dynamisch, het ene moment heel ingetogen en andere moment heftig en luid. Dit zorgt ook voor de beleving. Limieten gemiddeld over een tijdsperiode zijn daarom beter. Zie het als een trajectcontrole op de snelweg.
Specifieke en realistische limieten voldoen aan de volgende voorwaarden:
- Limieten die tot doel dienen als bescherming voor publiek moeten worden gemeten op een voor het publiek relevante plaats, meestal wordt dit gedaan op Front of House.
Als maximum houden we ons hierbij in ieder geval aan de 103dBA gemiddeld over 15min. Zoals dit is afgesproken in het convenant dat door concertorganisatoren, poppodia en festivals in 2011 is opgesteld.
De gebruikte meetmicrofoon dient zich op oor hoogte of maximaal 2m boven het maaiveld opgesteld te staan. - Een limiet moet ten allen tijden real time inzichtelijk zijn voor de mix engineer op FOH
Hierbij kan gedacht worden aan een systemen als bijvoorbeeld 10Eazy of Metrao. - Bij omgevingslimieten is rekening gehouden met hoe deze zich vertaald naar de dB waarde op FOH. Hierbij kunnen we in het algemeen stellen dat limieten onder de 96 dBA gemiddeld over 15 min niet werkbaar zijn voor Pop / Rock.
- Bij een omgevingslimiet middels meetsoftware moet kunnen worden aangetoond dat de geproduceerde muziek op het evenement de veroorzaker is van bepaalde waarden en niet een toevallig voorbij rijdende motor o.i.d.
Ook is het sterk aan te bevelen dit meetpunt inzichtelijk te maken voor de mix engineer op FOH. - Ruimte tussen de gemiddelde dBA en dBC limiet bedraagt tenminste 12 dB dus bij een 100 dBA limiet is dBC tenminste 112.
Door in het ontwerp stadium van een evenement rekening te houden met plaatsing en richting van het geluid t.o.v. een omgevingsmeetpunt kan grote winst behaald worden.
Klinkt wellicht tegenstrijdig maar een groter PA (meer kasten) geeft vaak een beter resultaat omdat het overall level zachter kan en het publiek toch de beleving kan behouden. Zie ook de sectie “wat is een goed geluidsontwerp”.
Zorg bij het boeken van bepaalde acts dat je op de hoogte bent van de eventuele restricties. Is er toch sprake van een limiet op FOH lager dan 96LAeq15, overleg dit dan tijdig met de te boeken act. Mogelijk kan er omgeschakeld worden naar bijvoorbeeld een akoestische of theater set welke wel past bij de gestelde limieten. Dit kan teleurstellingen aan beide kanten voorkomen.