De nut & noodzaak van frequentie-coördinatie

Wanneer je in een gesprek valt en men het heeft over frequentie coördinatie, radiofrequenties, en gedeeld spectrum zou je vroeger hebben kunnen denken dat het over een nieuwe aflevering gaat van een serie op Discovery Channel. Toch zijn het onderwerpen die vaak onderwerp van gesprek zijn op festivals en in theaters.

Maar wat word bedoelt met deze termen en waarom is dit belangrijker dan ooit om hierover met elkaar in dialoog te zijn?

Afgelopen jaren is de behoefte voor het gebruik van een draadloze microfoons enorm gegroeid. Waar een band vroeger slechts enkele draadloze microfoons gebruikte, is dat tegenwoordig ruimschoots verdubbeld. Daarnaast zijn veel podium luidsprekers (floormonitors) vervangen voor in-ear systemen waardoor hier de behoeften voor draadloos spectrum ruimschoots is verdubbeld.

Eenzelfde trend speelt zich af in het theater. Hier is een standaard set van 40 kanalen heel normaal geworden.

Al deze kanalen hebben voor een goede werking een schoon stukje spectrum nodig. En laat dat nou net de volgende uitdaging met zich mee brengen. Het spectrum welke gebruikt wordt voor draadloze microfoons en in-ear systemen word gedeeld met Telefonie ( 4G + 5G ) en digitale televisie ( DVB-T ) 


Zoals bovenstaande afbeeldingen laat zien, Zien we dat het bruikbare spectrum steeds kleiner is geworden, En daarbij de behoefte voor draadloze microfoons en in-ear systemen steeds groter is geworden. Dit samen zorgt voor een uitdaging en staat of valt met een goede planning.
Wie gebruikt er wat en hoeveel? En wie gebruikt het wanneer? Dat zijn de belangrijkste ingrediënten voor een succesvol diner.

Voor een theater kan dit betekenen dat de technici van meerdere zalen met elkaar in dialoog moeten gaan om deze planning te maken.

Maar lastiger nog is dit op een festival. Met meerdere podia is het houden van overzicht wie wat mee heeft genomen en waneer dit aangesloten gaat worden moeilijk.

Toch hebben zowel het theaters als de festivals een grote overeenkomst. Alle artiesten die optreden zijn uitgenodigd door een organisatie of boeker. Dus is er vaak hartstikke goed na te gaan wat er te verwachten valt.

Wat maakt frequentie planning dan soms zo onberekenbaar? Dat zijn de draadloze verbindingen van bijvoorbeeld de lokale regionale televisie. Deze zijn niet door een boeker geboekt, maar door de marketing afdeling van het festival uitgenodigd om een item te draaien. Twee verschillende afdelingen welke samen komen in de wereld van de zendertechniek.

Door al deze gebruikers in kaart te brengen is het mogelijk om voor iedereen een vrije plek te vinden in het gedeelde spectrum. Maar wanneer iedereen zelf een plek probeert te vinden is de kans op storingen zeer groot. Denk aan het uitvallen van de draadloze microfoons.

Een goede zendercoördinator is voor al deze partijen het aanspreekpunt die al deze informatie verzameld en samen smelt tot een juiste berekening. Of je nu boeker bent die de betreffende rider doorstuurt naar de zender coördinator, of dat je de marketing afdeling vertegenwoordigd die de contact gegevens doorspeelt van de regionale omroep welke je hebt uitgenodigd.
Wanneer al deze informatie samen komt heeft de betreffende zendercoördinator het helikopter-overzicht van waaruit iedereen zijn belangen te zien zijn. Enkel met dit overzicht is er een mooie vlucht te maken. Met enkel flarden aan informatie word het al snel een rampvlucht.

Aart Heus